Badanie popytu
Cele badań cen i popytu:
- Określenie możliwości, oczekiwań i skłonności klientów do zakupu danego produktu lub usługi.
- Ocena atrakcyjności produktu/usługi.
- Przetestowanie różnych scenariuszy cenowych (test elastyczności cenowej popytu).
- Testowanie cen produktu wraz z marką w kontekście innych marek konkurencyjnych.
- Ustalenie optymalnej ceny dla produktu.
- Oszacowanie wolumenu zakupu (jako sumy zakupów próbnych i zakupów powtarzanych).
- Kształtowanie strategii cenowej firmy na tle działań konkurencji
Wśród pytań, które można tu rozstrzygnąć są:
- Jakie jest prawdopodobieństwo zakupu?
- Kto jest w stanie zapłacić za produkty? Ile klienci są w stanie zapłacić za produkty?
- Jak duża jest grupa, która jest zainteresowana naszą ofertą?
- Jaka jest elastyczność cenowa produktu? Jaką cenę konsument zgodzi się zapłacić w danych warunkach za dany towar?
- Jaka cena wydaje się niska/wysoka za dany produkt? A jaka jest zbyt wysoka (i nie akceptowalna), a jaka cena wydaje się zbyt niska (i może oznaczać niską jakość)?